Dolf Veenvliet kwam langs bij 3D Ambacht om een presentatie te geven over zijn werk met het ontwerpprogramma Blender. Hij is een afgestudeerd kunstenaar en werkt veel met 3D printers en Blender.

Met zijn presentatie wilde hij ons wegwijs maken in zijn eigen werkwijze en vertellen waar hij zich onder andere mee bezig houdt. Het thema van de presentatie was geleend van The Daily Show; ‘ain’t nobody got time for that’ en het werd dus een snelle blik langs een aantal van zijn projecten.

Een paar grote bedrijven hebben Dolf ingehuurd voor opdrachten. Zo heeft hij voor Heineken een opdracht gedaan waar hij een zelf te printen ijsemmer, onderzetten en flesopener mocht ontwerpen. Deze bestanden zijn nog steeds te vinden op Heinekens officiële thingiverse pagina.
Een ander groot bedrijf, waar hij mee heeft samengewerkt, is Philips. Voor Philips heeft Dolf modellen voor een behuizing gemaakt, welke je naar eigen voorkeuren aan kon passen om zo een uniek scheerapparaat te krijgen.

Ook heeft Dolf een aantal eigen projecten, waarbij hij meerdere voorwerpen maakt, of het nou digitaal of fysiek is, waarbij elk voorwerp iets unieks heeft. Een van die projecten bestaat uit 42 3D geprinte schedels. Het schedel model is telkens gelijk, maar door handmatig de kleur te veranderen tijdens het printen, heeft elke schedel een uniek patroon aan kleuren.
In samenwerking met Michiel Cornelissen, is er een serie ringen gemaakt met een vogeltje erop. Door slim gebruik te maken van de opties in blender tijdens het ontwerpen, hebben ze ervoor gezorgd dat er een miljoen verschillende poses van het vogeltje bestaan, waardoor elke ring dus uniek is.

Na deze presentatie, heeft Dolf ons ook nog meegenomen met zijn workflow in blender. Hij werkt met een tablet en pen, ondanks dat blender dat niet altijd even goed ondersteunt. Hij vindt het fijn om een klein scherm te hebben, waarin alleen het programma open staat wat hij zelf gebruikt, geen afleiding van chats en filmpjes die op andere schermen open staan.
Hij liet zien hoe hij de willekeurigheid van de vogeltjes voor elkaar krijgt en vertelde hoe hij het een gecontroleerde willekeurigheid houdt, door middel van een zelfgeschreven python script en wat bestaande opties in blender. Met enkele voorbeelden kon hij al een grote verscheidenheid aan unieke objecten maken.
Verder werden er nog een aantal vragen gesteld uit de groep, van mensen die al met blender werkten en van mensen die daar nog niet aan toe zijn gekomen.

Dit artikel is geschreven door Jaap Thooft, deelnemer bij 3D Ambacht.

Volg ons via :