Arjen Coster is ontwerper en biedt interieurontwerpen voor ondernemers en ontwerpbedrijven in de horecatak. Hij maakt veel gebruik van snelle schetsen om een idee uit te werken en om met de klant te communiceren.

Met het ontwerpen dat je bij 3D Ambacht doet, zul je ook vaak in de situatie terecht komen dat je wil weten of een idee goed in 3D omgezet kan worden, of dat je het wel verder uit wil werken. Of het nou voor jezelf is, voor een opdracht of als het voor een eventuele klant is. Maar meteen je ontwerpprogramma naar keuze pakken en het in 3D gaan opbouwen, kan een stuk meer tijd in beslag nemen dan een simpele handmatige schets. Daarom om kwam Arjen ons wegwijs maken met het schetsen.

Na een korte presentatie over zijn eigen werk, gingen we met de groep aan de slag met pen en papier. De eerste schets die we gingen maken, was een stoel. Het maakte niet uit wat voor stoel of vanuit welke hoek, het was een schets om feedback op te krijgen. Het ging erom dat we konden zien wat voor andere technieken er bestonden om een schets te verbeteren, of dat verbeteren nou bestond uit een mooier eindproduct of een sneller geproduceerde schets. Terwijl Arjen voor de groep zelf zijn eigen stoel schetste, gaf hij wat tips en trucs om bijvoorbeeld snel rechte lijnen uit de losse hand te maken, of de illusie te wekken dat er meer diepte in zit door lijndiktes aan te passen.
Na deze eerste schets, gingen we onder leiding van Arjen met zijn allen een fles natekenen. Door hem na te doen in zijn oefening, kwamen we achter meer handigheidjes die hij gebruikt in zijn schetsen.

Door tips en feedback te krijgen van iemand die in de praktijk veel ervaring heeft met het schetsen, zijn we er met zijn allen nu iets beter in geworden en weten we wanneer we dit toe kunnen passen. Het is zeker een handige vaardigheid om te leren, als je met ontwerpen te maken krijgt.

Dit artikel is geschreven door Jaap Thooft, deelnemer bij 3D Ambacht.